Billedkunst valgfag (7. og 8. klasse)
Her kan du gratis downloade de tre materialer til brug i din klasse.
Utopier
"Forestil dig en perfekt verden, hvor alt det, du synes er vigtigt, er i centrum. Der er plads til dem, du godt kan lide, og alle har det godt. Hvordan ser den verden eller det samfund ud? Måske er det et sted uden biler og uden skole, hvor alle har ret til at lave det de vil. Du vil aldrig kunne få det til at eksistere præcis, som du drømmer om, men måske dele af drømmen kan blive til virkelighed en dag. Det er din utopi.
I dette hæfte skal du gå på opdagelse i utopier i kunsten. Du bliver præsenteret for forskellige kunstvær- ker og skal gennem praktiske øvelser blive klogere på, hvad utopier er, og hvad vi kan bruge dem til."
Link til download af materialet (pdf)
Landskaber
"I dette forløb skal I arbejde med landskaber i kunsten og i virkeligheden, og med hvordan virkelighedens landskaber fortolkes i kunsten og påvirker den måde, hvorpå vi ser på landskaber og på naturen omkring os. Det er derfor både en kunsthistorisk rejse tilbage i tiden men også frem i tiden - og ikke mindst en rejse ud i virkelighedens landskaber: de store og de små, de globale og de lokale, hvor vi skal observere, analysere og fortolke det vi ser skulpturelt og på lærred, med akryl, collage og kul."
Link til download af materialet (pdf)
Politisk Kunst
"Det handler om øjnene, der ser. Har du hørt det udtryk før? Faktisk gælder det også, når vi taler om politisk kunst. Alle billeder er nemlig udtryk for et særligt blik eller perspektiv på verden. Når vi står overfor et kunstværk, ser vi med kunstnerens øjne for en stund. Der er derfor stor forskel på et fornemt portræt af kongen, som han selv har bestilt fra sin hofmaler, og et maleri af bondens fattige kår, som en kunstner har ønsket at sætte til debat. Man kan fak- tisk sige, at kunsten i begge tilfælde er politisk. Den er nemlig et kraftfuldt værktøj til at påvirke andres syn på en sag. Både når kongen vil kommunikere til befolkningen, at han er en pålidelig og god hersker, og når en kunstner vil ændre noget ved samfundet.
I dette forløb skal vi se på billeder af begge slags. Dem, der styrker vores verdenssyn, og dem, der udfordrer det. Vi skal stille skarpt på værkerne og læg- ge mærke til, hvem der ser og hvem, der bliver set på. Og så skal du selvfølgelig også eksperimentere med selv at skabe billeder set gennem dine øjne."
Link til download af materialet (pdf)